Wisła

 
 


ok. 927,5 km – LB – betonowe nabrzeże obłożone oponami – możliwe cumowanie.




928,2 km – LB – Leszkowy.


Stoi tu ceglany kościółek z XIV wieku pod wezwaniem św. Brata Alberta. Odbudowany, po wielu pożarach, w latach 80. XX wieku. Koniecznie należy obejrzeć cztery kamienne płyty nagrobne w posadzce prezbiterium oraz siedemnastowieczne inskrypcje wyryte w cegłach na wschodniej ścianie. We wsi prężnie działa Koło Gospodyń Wiejskich. We wrześniu organizuje ono Święto Wałów. Kobiety wypiekają chleb, robią nalewki. Na wale znajduje się czynna Strażnica Wałowa.

928,5 km – ostatnie znaki nawigacyjne na brzegach Wisły.


Od tego miejsca głębokości po obu stronach rzeki pozwalają na bezpieczną żeglugę.

ok. 929 km – na obu brzegach betonowe przyczółki.




929,6 km – most drogowy w Kiezmarku.


Szerokość przęsła żeglownego 75 m, wysokość przy średniej wodzie 10,55 m, przy wysokiej wodzie 6,79 m. Most stanął w miejscu pontonowej przeprawy pod koniec lat 70. XX wieku. Zaraz przed mostem, z prawej strony, znajduje się miejsce, gdzie Niemcy wysadzili wały w 1945 r. Przy moście (LB) betonowe nabrzeże. Nie nadaje się do cumowania, ze względu na metalowe elementy zbrojenia. Tuż za mostem (PB), działa żwirownia – pogłębiarki wydobywają materiał z dna, a tym samym zajmują część szlaku żeglownego. Obszar ten jest oznaczony bojami.

ok. 930,2–930,8 km – dwie linie wysokiego napięcia na wysokości 16 m.




930,25 km – LB – wieś Kiezmark.


We wsi drewniana Strażnica Wałowa. Wybudowano ją pod koniec XIX wieku na nowym wale wiślanym. Służy jako mieszkanie strażnikowi wałowemu. Poprzednia strażnica została rozebrana w latach 1890–1894, wraz z wałem biegnącym bliżej nurtu Wisły. Niedaleko znajduje się słup granitowy, wkopany w ziemię od strony międzywala, z zaznaczonym wysokim poziomem wody z 27 czerwca 1884 roku. W Kiezmarku warto zwiedzić, utrzymany w stylu barokowym, kościół Matki Boskiej Częstochowskiej. Świątynia ma charakterystyczną konstrukcję szachulcową. Na wieży dostrzeżemy metalowe tarcze mechanicznego zegara z XIX wieku, a także poprzedniego zegara słonecznego.

931 km – PB – śluza Gdańska Głowa. (schemat str. 114)


Wejście na Szkarpawę. Most obrotowy i wrota przeciwpowodziowe. Dawniej istniała tu słynna twierdza, o którą trwały niezliczone walki, ponieważ kto posiadał kontrolę nad tym miejscem, decydował też o ruchu handlowym z Polski do Gdańska i Elbląga.

933 km – początek Przekopu Wisły.




ok. 933,5 km – LB – charakterystyczna blaszana wiata.




936 km – LB – wejście do śluzy Przegalina oraz na Martwą Wisłę. (schemat str. 114)


Z kanałem, który prowadzi do śluzy graniczy basen portowy, należący do RZGW Gdańsk, gdzie cumują lodołamacze, pogłębiarki i inny sprzęt należący do RZGW. Śluza Północna (wyłączona z użytkowania) Jest zabytkiem sztuki hydrotechnicznej. Od 1895 roku służyła ona do spławiania tratw, obecnie jest okazjonalnym miejscem postoju i punktem widokowym. Oprócz klasycznych dwóch par wrót, posiada także dodatkowe wrota od strony Wisły, dawniej zabezpieczające przed powodzią. Śluzę – po wyłączeniu z użytkowania w 1992 roku – odgrodzono od strony Wisły wałem przeciwpowodziowym, pozostawiając w stanie nienaruszonym wszystkie urządzenia hydrotechniczne. Długi, prostokątny awanport to dobre miejsce na okazjonalny nocleg lub krótki postój (zwłaszcza południowy brzeg). Znajduje się tu kilka pomostów cumowniczych i dalb. Należy uważać na nieoznakowaną linię wysokiego napięcia przy wrotach do śluzy. Śluza Południowa (funkcjonująca) Jest to nowoczesna, zautomatyzowana śluza komorowa o szerokości 11,91 m, głębokości 3,28 m i długości użytkowej 188,37 m służąca profesjonalnej żegludze. Wybudowano ją w latach osiemdziesiątych XX w. Wschodnie wrota są na tyle duże, że służą jednocześnie jako wrota przeciwpowodziowe. Śluza umożliwia wyjście z Gdańska na Wisłę: w górę rzeki na Zalew Wiślany, natomiast w dół rzeki do Zatoki Gdańskiej. Most zwodzony - dokładna informacja w opisie rzeki Martwa Wisła.

937,5 km – przeprawa promowa Świbno–Mikoszewo.


Nowoczesny, zbudowany w 2006 roku prom zabiera na pokład 21 aut i stu pasażerów, a jego nośność to 90 ton. Przeprawa trwa mniej niż 5 minut. Tradycja przeprawy między Świbnem a Mikoszewem sięga roku 1895, kiedy przekopano ujście. Przeprawa promowa na obecnym odcinku działa od 1945 r. Prom „Świbno” jest promem linowym, prowadzonym przez linę zamocowaną z obu stron rzeki. Jego napęd stanowi statek-holownik, który płynie obok. Należy uważać na linę i nie przepływać, gdy jest ona napięta. Nieco w górę rzeki (PB), można zobaczyć nabrzeże przeprawy promowej kolei wąskotorowej, która kursowała tu do lat 50. ubiegłego wieku, łącząc Żuławy Wielkie z Gdańskiem. Przy przeprawie (LB) znajduje się kamień poświęcony 100-leciu Przekopu Wisły, a na przeciwnym brzegu obelisk upamiętniający marsz śmierci więźniów obozu koncentracyjnego Stutthof. Obok przeprawy (PB) przystań rybacka w Mikoszewie.

938,9 km – LB – basen portowy w Świbnie.


Baza rybackich kutrów, a także lodołamaczy oraz stacja ratownictwa morskiego. Możliwe miejsce postoju, jednak brak jakiejkolwiek infrastruktury.

939,5 km – PB – budynek, w którym mieścił się posterunek Wojsk Ochrony Pogranicza, obecnie wykorzystywany przez rybaków.




940,3 km – wodowskaz Ujście Wisły (głębokość ok 6 m).




941,3 km – ujście Wisły do Morza Bałtyckiego.


Rezerwat przyrody Mewia Łacha. Można tu spotkać wysmukłe rybitwy o krótkich nogach, mewy, kaczki i bobry. Na powierzchni 19 ha rezerwatu żyje wiele gatunków cennych dla ornitologów i miłośników przyrody. Miejsce przyklejone z jednej strony do morza, z drugiej do rzeki, to także królestwo chronionego mikołajka nadmorskiego i rdzawoczerwonego storczyka kruszczyka. Rezerwat na lewym brzegu ma dobrze wytyczoną ścieżkę edukacyjną, z tablicami poglądowymi i platformami widokowymi. Rezerwat to też piaszczyste łachy i wyspy, gdzie coraz częściej można spotkać foki. Uwaga! Wyjście na Zatokę Gdańską Przekopem Wisły może być niebezpieczne ze względu na liczne sieci, zmienne głębokości i wysokie fale.
 

WSTEP

1

Część I. Odkrywamy Pętlę Żuławską

2

Pętlowe opowieści – czyli karta z historii

3

Harmonia – klucz do odczytania żuławskich krajobrazów

4

Architektura – kraina domów podcieniowych i zabytków hydrotechniki

5

Część II. Trasy żeglugowe Pętli Żuławskiej - pływamy i zwiedzamy

6

Wisła

7

Martwa Wisła, Wisła Śmiała, Motława Gdańska

12

Szkarpawa

14

Wisła Królewiecka

16

Rzeka Elbląg i Kanał Jagielloński

18

Nogat

20

Wielka Święta – Tuga

24

Zalew Wiślany

26

Pasłęka i Kanał Pasłęki

29

Zalew Kaliningradzki

30

Część III. Żeglarskie abecadło - zanim wypłyniesz na Pętlę Żuławską

32

Proponowane trasy wycieczek - I. Wielka Pętla Żuławska

33

II. Mała Pętla Żuławska

34

III. Do stolicy Żuław Wiślanych

35

IV. Z Gdańska na Zalew Wiślany

36

V. Wisłą do Gdańska

37

VI. Wokół Zalewu Wiślanego

38

Informator

39

Porady kapitańskie

40

Znaki żeglugowe

41

Znaki żeglugowe

42

Część IV. Baza żeglarska Pętli Żuławskiej

43

Pomosty cumownicze w Tczewie

44

Przystań żeglarsko – pasażerska w Tczewie

45

Port w Świbnie

46

Przystań rybacka w Mikoszewie

47

Przystań w Błotniku

48

Przystań Tęcza w Wiślince

49

Stanica Wodna w Wiślince

50a

Jacht Klub Morski Neptun - Górki Zachodnie

50

Marina Delphia Yachts - Górki Zachodnie

51

Przystań Górki Zachodnie (YK Stoczni Gdańskiej)

52

Jacht Klub im. Conrada

53

Akademicki Klub Morski - Górki Zachodnie

54

AZS Cosa - Górki Zachodnie

55

Narodowe Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

56

Przystań Jachtowa Gdański Klub Morski LOK

57

Przystań żeglarska przy ul. „Tamka”

58

Przystań jachtowa Stewa

59

Przystań Yacht Klub Północny

60

Przystań WOPR Gdańsk

61

Marina Gdańsk

62

Przystań przy ul. Żabi Kruk dla jednostek pływających

63

Przystań żeglarska przy ul. Sienna Grobla II

64

Polski Klub Morski w Gdańsku

65

Pomosty cumownicze w Drewnicy

66

Przystań w Żuławkach

67

Pomost cumowniczy w Rybinie

68

Przystań żeglarska w Rybinie

69

Przystań żeglarska w Osłonce

70

Przystań hauseboatów w Rybinie

71

Marina Baltica w Sztutowie

72

Przystań Żeglarska Sztutowo

73a

Nabrzeże jachtowe przy Bulwarze Zygmunta Augusta w Elblągu

73

Ognisko Sportów Wodnych Fala

74

Harcerski Ośrodek Wodny Bryza

75

Jachtklub Elbląg

76

Przystań Jachtowa w Białej Górze

77

Kąpielisko Miejskie z funkcją przystani w Malborku

78

Przystań żeglarska Zamek w Malborku

79a

Przystań żeglarska Park Północny w Malborku

79

Przystań w Kamienicy Elbląskiej

80

Przystań w Nadbrzeżu

81

Port i Przystań w Suchaczu

82

Przystań w Kadynach

83

Port w Tolkmicku

84

Port we Fromborku

85

Port w Piaskach

86

Port jachtowy w Krynicy Morskiej

87

Port rybacki w Krynicy Morskiej

88

Port Morski w Kątach Rybackich

89

Przystań jachtowa w Kątach Rybackich

90

Przystań Jachtowa Neptun w Kątach Rybackich

91

Port w Nowej Pasłęce

92

Przystań żeglarska Dom Rybaka w Nowej Pasłęce

93

Przystań żeglarska w Starej Pasłęce

94

Przystań żeglarska w Braniewie

95

Objaśnienie symboli

96

Węzły wodne Pętli Żuławskiej

97

Gdański tramwaj wodny

98

Legenda

99

Menu