Martwa Wisła, Wisła Śmiała, Motława Gdańska

 
 


0,55 km – śluza Przegalina. (schemat patrz str. 114)


Przed śluzą linia wysokiego napięcia na wysokości 15 m i most zwodzony. Most zwodzony. W 2012 roku oddano do użytku most zwodzony zlokalizowany nad Śluzą Południową w Przegalinie, w miejscu dawnego mostu stałego, jest to jedna z kluczowych inwestycji projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”. Obecne rozwiązanie pozwala na żeglugę z Gdańska na Zalew Wiślany z ominięciem Przekopu Wisły jachtom z podniesionym masztem do wysokości 8 metrów. Chęć otwarcia mostu zwodzonego należy zgłaszać operatorowi śluzy (tel. 58 323 93 76). Przęsło otwiera się w czasie około 2 minut. Podczas manewrów należy uważać, aby nie zaczepić olinowaniem o wychodzące od strony południowej ponad lustro wody przyczółki mostu. Nośność samego mostu wynosi 50 ton.

0,7 km – LB – przystań w Błotniku. (patrz str. 87)


Trzykilometrowa odnoga od głównego szlaku (Basen Błotnik). Brak oznakowania. Wchodząc do Basenu Błotnik (rozgałęzienie) szerokim łukiem należy minąć trzciny. Na początku odnogi jest zardzewiała dalba należy ją minąć od zachodu, ale blisko ok 10m i powoli do głębokość 2,5m. Potem środkiem. Pod koniec UWAGA mielizna ok 500m przed przystanią, na środku kanału jest boja żółta. Mijamy ją od zachodu. Najlepiej założyć, że boja to brzeg i płynąć środkiem. Przystań w Błotniku to jedna z większych przystani, która powstała w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”.

3 km – PB – miejsce do cumowania.


Dogodne miejsce do cumowania. Piasek, pojedyncze kamienie.

4,5 km – linia wysokiego napięcia na wysokości 15 m.




5,7 km – LB – Wiślinka.


Dawna przystań przeładunku odpadów po produkcji fosfogipsów. Zwałowisko robi wrażenie swoim rozmiarem. W najbliższym sąsiedztwie jest baza Stoczni Galeon.

8,50 km – LB – przystanie Brama Sobieszewska i Tęcza. (patrz str. 87)


Dwie niewielkie przystanie na południowym brzegu. Pierwsza z nich funkcjonuje przy hotelu, z którego infrastruktury można skorzystać. Druga przystań przeznaczona jest do postoju jachtów i motorówek. Można tu wypożyczyć kajak i inny sprzęt wodny.

9 km – most pontonowy w Sobieszewie.


Budynek obsługi znajduje się na prawym brzegu. Należy dać znać obsłudze, iż oczekujemy na otwarcie mostu kilka minut przed wyznaczoną godziną sygnałem dźwiękowym lub telefonicznie. Patrz – Informator.

9,2 km – PB – rozlewisko Martwej Wisły i Nabrzeże Sobieszewo.


Rozciąga się od mostu pontonowego do przesmyku Pleniewo, tworząc wraz z rozlewiskiem Wisły Śmiałej akwen żeglarski. Po prawej stronie betonowe nabrzeże, w części z tablicami „zakaz cumowania”. Uwaga! Na prawym brzegu, na sto metrów w wodę, wychodzą kamienne falochrony. To Nabrzeże Sobieszewo z miejscami postoju. Warte polecenia jest to z falochronem w kształcie litery „L”. Do zachodniego odcinka cumuje tramwaj wodny z Gdańska. Na końcu południowego brzegu jest piaszczysta plaża.

10 km – LB – Stanica wodna Wiślinka.


Osiem miejsc cumowniczych dla małych jednostek.

10,3 km – PB – Górki Wschodnie.


Miejsca cumowania kutrów rybackich, a nawet niewielkie wyciągi.

11,5 km – PB – Górki Zachodnie i Przełom Wisły Śmiałej.


Rozlewisko Wisły Śmiałej z wyjściem na Zatokę Gdańską. Przez wielu żeglarzy Górki Zachodnie nazywane są morską żeglarską stolicą Polski. Możemy tu nasz jacht slipować, zacumować, naprawić, zatankować paliwo. Do dyspozycji żeglarzy kilka przystani, między innymi: Narodowe Centrum Żeglarstwa, Jachtklub Stoczni Gdańskiej, Neptun, Jachtklub Morski.

11,5 km – linia wysokiego napięcia na wysokości 19 m



12 km – PB – przesmyk Pleniewo i Stocznia Wisła.


Przewężenie za rozlewiskiem Wisły Śmiałej. Tu kiedyś była śluza i wrota przeciwpowodziowe, chroniące Gdańsk przed zalaniem. Straciły na znaczeniu po powstaniu Przekopu Wisły i wybudowaniu śluzy w Przegalinie w 1895 r. Rozebrane w latach 70. XX wieku. W 2014 r przesmyk poszerzono i pogłębiono do 6,7 m. Za przesmykiem, po prawej, baseny portowe Stoczni Wisła.

14 km – LB – Rafineria LOTOS.


Okazałe nabrzeże, do którego nie można cumować! Tylko awaryjnie.

16–17 km – przystanie na Stogach i Rudnikach. (patrz str. 88, 92-93)


Na lewym brzegu, wprost nad Martwą Wisłą, Stewa Gdańskiego Ośrodka Szkoleń Motorowodnych. Nieco przed nią, w Kanale Rozwójki Bliza i Pałac Młodzieży. Na prawym brzegu przystanie Gdańskiego Klubu Morskiego, dalej Yacht Klubu Północnego i Tamka II. Za nim przystań remontowa Żeglugi Gdańskiej, stocznia rybacka, a przed mostem wantowym Stocznia Conrada. Brzeg południowy przed mostem nie nadaje się do cumowania.

18 km – za mostami, z lewej strony, zatoczka.


Dalej, przy lewym brzegu, podwodne przeszkody oznakowane pławą kardynalną.

17,9–20 km – od mostu wantowego do Polskiego Haka.


Za mostami, z lewej strony, zatoczka. Dalej, przy lewym brzegu, podwodne przeszkody oznakowane pławą kardynalną. W oddali Most Siennicki. Przed mostem, na brzegu południowym, zdewastowane Nabrzeże Retmanów. Brzeg północny to Nabrzeże Szyprów. Po lewej stronie, przed mostem ujście Opływu Motławy, a u jego wylotu przystanie: wioślarska AZS, żeglarska ZHP i WOPR-u. Za mostem nabrzeża portowe: po prawej Nabrzeże Krakowskie – teren Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Cumują tu jednostki o żółto-zielonych barwach. Po drugiej stronie Nabrzeże Flisaków, zajęte przez LOTOS Petrobaltic, jednostki jaskrawo pomarańczowe. Martwa Wisła wyraźnie się zwęża.

20,0 -23,0 km – Zakaz pływania.


Tereny stoczniowe, wyspa Ostrów. Od Polskiego Haka płynie w kierunku ujścia rzeki Kanałem Kaszubskim.

Motławą z Polskiego Haka do Mariny Gdańsk na Starym Mieście.


Po minięciu Polskiego Haka skręcamy zdecydowanie w lewo, na Motławę. Po kilkuset metrach rzeka ostro zakręca w prawo. Przed nami panorama starego miasta. Po lewej ujście kanału Na Stępce, nowa przystań Sienna Grobla II i Wyspa Ołowianka. Po prawej pływająca stacja paliw i nabrzeże. Na jego odcinku mogą cumować jachty i motorówki. Zakręt w lewo i po prawej stronie charakterystyczny Żuraw i Długie Pobrzeże. Po lewej Filharmonia i Muzeum Morskie. Tu kursuje prom – bez liny. Przy obrotnicy rzeka dzieli się na Starą i Nową Motławę. Pomiędzy nimi Wyspa Spichrzów. Skręcając w lewo wpływamy na Nową Motławę i do Mariny Gdańsk. Starą Motławę zamyka Most Zielony (nie otwierany). Tu mieści się nabrzeże pasażerskie, skąd odpływają statki w rejs na Zatokę Gdańską czy na Westerplatte. Dalej kolejne mosty. Następne kilkaset metrów szlaku jest żeglowne. Na końcu powstał przystanek tramwaju wodnego i przystań kajakowa i motorowodna Żabi Kruk.

Kanałem Kaszubskim do Wisłoujścia, Westerplatte i na Zatokę Gdańską.


Płynąc na silniku pokonamy ten dystans w około godzinę. Uwaga na przepływające morskie statki, barki i holowniki. Tuż przed Twierdzą Wisłoujście szlak przecina Prom Wisłoujście (bez lin). W północnej fosie Twierdzy siedzibę ma Polski Klub Morski.
 

WSTEP

1

Część I. Odkrywamy Pętlę Żuławską

2

Pętlowe opowieści – czyli karta z historii

3

Harmonia – klucz do odczytania żuławskich krajobrazów

4

Architektura – kraina domów podcieniowych i zabytków hydrotechniki

5

Część II. Trasy żeglugowe Pętli Żuławskiej - pływamy i zwiedzamy

6

Wisła

7

Martwa Wisła, Wisła Śmiała, Motława Gdańska

12

Szkarpawa

14

Wisła Królewiecka

16

Rzeka Elbląg i Kanał Jagielloński

18

Nogat

20

Wielka Święta – Tuga

24

Zalew Wiślany

26

Pasłęka i Kanał Pasłęki

29

Zalew Kaliningradzki

30

Część III. Żeglarskie abecadło - zanim wypłyniesz na Pętlę Żuławską

32

Proponowane trasy wycieczek - I. Wielka Pętla Żuławska

33

II. Mała Pętla Żuławska

34

III. Do stolicy Żuław Wiślanych

35

IV. Z Gdańska na Zalew Wiślany

36

V. Wisłą do Gdańska

37

VI. Wokół Zalewu Wiślanego

38

Informator

39

Porady kapitańskie

40

Znaki żeglugowe

41

Znaki żeglugowe

42

Część IV. Baza żeglarska Pętli Żuławskiej

43

Pomosty cumownicze w Tczewie

44

Przystań żeglarsko – pasażerska w Tczewie

45

Port w Świbnie

46

Przystań rybacka w Mikoszewie

47

Przystań w Błotniku

48

Przystań Tęcza w Wiślince

49

Stanica Wodna w Wiślince

50a

Jacht Klub Morski Neptun - Górki Zachodnie

50

Marina Delphia Yachts - Górki Zachodnie

51

Przystań Górki Zachodnie (YK Stoczni Gdańskiej)

52

Jacht Klub im. Conrada

53

Akademicki Klub Morski - Górki Zachodnie

54

AZS Cosa - Górki Zachodnie

55

Narodowe Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

56

Przystań Jachtowa Gdański Klub Morski LOK

57

Przystań żeglarska przy ul. „Tamka”

58

Przystań jachtowa Stewa

59

Przystań Yacht Klub Północny

60

Przystań WOPR Gdańsk

61

Marina Gdańsk

62

Przystań przy ul. Żabi Kruk dla jednostek pływających

63

Przystań żeglarska przy ul. Sienna Grobla II

64

Polski Klub Morski w Gdańsku

65

Pomosty cumownicze w Drewnicy

66

Przystań w Żuławkach

67

Pomost cumowniczy w Rybinie

68

Przystań żeglarska w Rybinie

69

Przystań żeglarska w Osłonce

70

Przystań hauseboatów w Rybinie

71

Marina Baltica w Sztutowie

72

Przystań Żeglarska Sztutowo

73a

Nabrzeże jachtowe przy Bulwarze Zygmunta Augusta w Elblągu

73

Ognisko Sportów Wodnych Fala

74

Harcerski Ośrodek Wodny Bryza

75

Jachtklub Elbląg

76

Przystań Jachtowa w Białej Górze

77

Kąpielisko Miejskie z funkcją przystani w Malborku

78

Przystań żeglarska Zamek w Malborku

79a

Przystań żeglarska Park Północny w Malborku

79

Przystań w Kamienicy Elbląskiej

80

Przystań w Nadbrzeżu

81

Port i Przystań w Suchaczu

82

Przystań w Kadynach

83

Port w Tolkmicku

84

Port we Fromborku

85

Port w Piaskach

86

Port jachtowy w Krynicy Morskiej

87

Port rybacki w Krynicy Morskiej

88

Port Morski w Kątach Rybackich

89

Przystań jachtowa w Kątach Rybackich

90

Przystań Jachtowa Neptun w Kątach Rybackich

91

Port w Nowej Pasłęce

92

Przystań żeglarska Dom Rybaka w Nowej Pasłęce

93

Przystań żeglarska w Starej Pasłęce

94

Przystań żeglarska w Braniewie

95

Objaśnienie symboli

96

Węzły wodne Pętli Żuławskiej

97

Gdański tramwaj wodny

98

Legenda

99

Menu