Wisła Królewiecka

 
 


0,14 km – PB – Rybina.

Dogodna keja dla jachtów przed żółtym mostem zwodzonym na Szkarpawie oraz nowa przystań na lewym brzegu. Wraz z budową nowej przystani, powstały pomosty przed i za niebieskim mostem na Wiśle Królewieckiej oraz za mostem żółtym na Szkarpawie. Po otwarciu niebieskiego mostu wpływamy na szlak Wisły Królewieckiej. Przed mostem swoją bazę ma flota Żeglugi Wiślanej, czyli hausbotów, którymi można eksplorować wody Pętli Żuławskiej. Kontakt telefoniczny: 784 017 018.

0,14–2,2 km – Rybina–Grochowo Pierwsze.

Odcinek charakteryzuje się sporadyczną roślinnością nadbrzeżną. Wzdłuż brzegów szpalery drzew i krzewów. Po dwóch zakrętach i około jednym kilometrze, na prawym brzegu, okazała rezydencja z własnym portem. Przed nią pierwsza linia wysokiego napięcia. Kolejny zakręt i na prawym brzegu widać Grochowo Pierwsze.

2,2 km – PB – Grochowo Pierwsze.

W Grochowie Pierwszym sklep spożywczy, otwarty dwa razy dziennie przez kilka godzin. Przed wsią druga linia wysokiego napięcia. Za nią, na prawym brzegu, wylot kanału z polderu Grochowo Pierwsze. W głębi widoczna stacja pomp. Za kanałem dogodne miejsca do cumowania.

2,2–5 km – Grochowo Pierwsze – Sztutowo (cegielnia).

Rzeka wyraźnie się poszerza. Brzegi są nadal trudno dostępne. Mijamy trzecią linię energetyczną. Po lewej stronie widać drogę, na prawym brzegu miejscowości Grochowo Drugie i Grochowo Trzecie. Po prawej stronie niski brzeg i rozległa łąka. Za znakiem linii, na prawym brzegu, łąka nadająca się do cumowania „na dziko”. Po minięciu linii wysokiego napięcia, droga pojawia się także na prawym brzegu. W oddali widać już zabudowania nieczynnej cegielni na lewym brzegu.

5 km – LB – Sztutowo (cegielnia).

To charakterystyczny budynek, stojący prostopadle do rzeki. Przy cegielni dwa zakola mocno zarośnięte roślinnością wodną – pozostałości po dawnym porcie. Jedno zakole przechodzi w kanał odpływowy z polderu, przy którym znajduje się stacja pomp. Wzdłuż brzegu resztki pali, będących zapewne miejscem cumowania barek i pozostałościami dawnego pomostu.

5–6 km – Sztutowo (cegielnia) - Sztutowo.

Cegielnia to dla nas „znak drogowy”, wskazujący, że jesteśmy już w Sztutowie. Po jej minięciu na prawym brzegu prywatna przystań. Po przepłynięciu około pół kilometra charakterystyczne rozlewisko w kształcie „Y”. To miejsce rozgałęzienia szlaków. My skręcamy w lewo. W prawo ślepy kanał. To może być ciekawe miejsce na nocleg „na dziko”. W oddali, na lewym brzegu, zabudowania Sztutowa.

6 km – LB – Sztutowo. (patrz str. 99)

Miejscowość na lewym brzegu rzeki. Jest tu bank, poczta, ośrodek zdrowia, apteka oraz końcowa stacja Żuławskiej Kolei Wąskotorowej. Mijamy zabudowania przemysłowe. Następnie prywatny pomost wędkarski i zaraz za nim przystań wędkarską Polskiego Związku Wędkarskiego. Stąd też otwiera się widok na odcinek rzeki, z zamykającym go mostem zwodzonym. Przystań Koła PZW, na lewym brzegu, to dogodne miejsce postoju. Rozpoznamy ją po charakterystycznym czarno-seledynowym baraku. Stąd do miejscowości i sklepu mamy 15 minut spacerkiem. Dalej widać dwa betonowe nabrzeża, służące niegdyś białej flocie. Cumowanie na własne ryzyko! W tej okolicy, wzdłuż rzeki, znajdują się bunkry należące niegdyś do obozu Stutthof, stanowiące element fabryki produkcji amunicji. Przed mostem zwodzonym przez rzekę przechodzi czwarta linia wysokiego napięcia (~6,50 km szlaku). Po lewej stronie, przed mostem, w zatoczce znajduje się przystań wodna Marina Baltica. Jest to profesjonalna i dobrze wyposażona baza dla żeglarzy i wodniaków. Tuż za mostem, po lewej stronie w zatoczce nowa przystań gminna. Na przystani slip i pomosty, pierwszy drewniany na palach o długości 16 m oraz w głębi zatoczki dwa pomosty pływające o łącznej długości 80 m.

6–11,5 km – Sztutowo–Kobyla Kępa – ujście do Zalewu Wiślanego.

Od Sztutowa do Zalewu Wiślanego rzeka poszerza swoje koryto. Po obu stronach obwałowania. Na około 7,5 km szlaku, na lewym brzegu, stacja pomp. Pojawiają się zabudowania wsi Kobyla Kępa i droga. W Kobylej Kępie piąta linia wysokiego napięcia. Na lewym brzegu biało-czerwony maszt przekaźnikowy. Rzeka jest tu umocniona betonowymi płytami, choć są miejsca, gdzie możemy zacumować „na dziko”.

Końcowy odcinek.

To kilka ostrych zakrętów i ostatnia, wyjściowa prosta, po minięciu linii wysokiego napięcia. Charakterystycznym miejscem tutaj są dalby, będące resztką światła Wisła Królewiecka. Kończą się wały. Na lewym brzegu wał kończy fragment betonowego nabrzeża (11,5 km szlaku). To miejsce nadające się na biwak „na dziko”. Dokładnie tu kończy się wał przeciwpowodziowy, który skręca prostopadle do rzeki. Jest tam odcinek ok. 3–5 metrów piaszczystego brzegu. Stamtąd możemy odbyć sympatyczny spacer wałem do Kątów Rybackich – około 40 minut. To dobre miejsce na postój, także w celu orientacji, jakie warunki panują na Zalewie Wiślanym.
 

WSTEP

1

Część I. Odkrywamy Pętlę Żuławską

2

Pętlowe opowieści – czyli karta z historii

3

Harmonia – klucz do odczytania żuławskich krajobrazów

4

Architektura – kraina domów podcieniowych i zabytków hydrotechniki

5

Część II. Trasy żeglugowe Pętli Żuławskiej - pływamy i zwiedzamy

6

Wisła

7

Martwa Wisła, Wisła Śmiała, Motława Gdańska

12

Szkarpawa

14

Wisła Królewiecka

16

Rzeka Elbląg i Kanał Jagielloński

18

Nogat

20

Wielka Święta – Tuga

24

Zalew Wiślany

26

Pasłęka i Kanał Pasłęki

29

Zalew Kaliningradzki

30

Część III. Żeglarskie abecadło - zanim wypłyniesz na Pętlę Żuławską

32

Proponowane trasy wycieczek - I. Wielka Pętla Żuławska

33

II. Mała Pętla Żuławska

34

III. Do stolicy Żuław Wiślanych

35

IV. Z Gdańska na Zalew Wiślany

36

V. Wisłą do Gdańska

37

VI. Wokół Zalewu Wiślanego

38

Informator

39

Porady kapitańskie

40

Znaki żeglugowe

41

Znaki żeglugowe

42

Część IV. Baza żeglarska Pętli Żuławskiej

43

Pomosty cumownicze w Tczewie

44

Przystań żeglarsko – pasażerska w Tczewie

45

Port w Świbnie

46

Przystań rybacka w Mikoszewie

47

Przystań w Błotniku

48

Przystań Tęcza w Wiślince

49

Stanica Wodna w Wiślince

50a

Jacht Klub Morski Neptun - Górki Zachodnie

50

Marina Delphia Yachts - Górki Zachodnie

51

Przystań Górki Zachodnie (YK Stoczni Gdańskiej)

52

Jacht Klub im. Conrada

53

Akademicki Klub Morski - Górki Zachodnie

54

AZS Cosa - Górki Zachodnie

55

Narodowe Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

56

Przystań Jachtowa Gdański Klub Morski LOK

57

Przystań żeglarska przy ul. „Tamka”

58

Przystań jachtowa Stewa

59

Przystań Yacht Klub Północny

60

Przystań WOPR Gdańsk

61

Marina Gdańsk

62

Przystań przy ul. Żabi Kruk dla jednostek pływających

63

Przystań żeglarska przy ul. Sienna Grobla II

64

Polski Klub Morski w Gdańsku

65

Pomosty cumownicze w Drewnicy

66

Przystań w Żuławkach

67

Pomost cumowniczy w Rybinie

68

Przystań żeglarska w Rybinie

69

Przystań żeglarska w Osłonce

70

Przystań hauseboatów w Rybinie

71

Marina Baltica w Sztutowie

72

Przystań Żeglarska Sztutowo

73a

Nabrzeże jachtowe przy Bulwarze Zygmunta Augusta w Elblągu

73

Ognisko Sportów Wodnych Fala

74

Harcerski Ośrodek Wodny Bryza

75

Jachtklub Elbląg

76

Przystań Jachtowa w Białej Górze

77

Kąpielisko Miejskie z funkcją przystani w Malborku

78

Przystań żeglarska Zamek w Malborku

79a

Przystań żeglarska Park Północny w Malborku

79

Przystań w Kamienicy Elbląskiej

80

Przystań w Nadbrzeżu

81

Port i Przystań w Suchaczu

82

Przystań w Kadynach

83

Port w Tolkmicku

84

Port we Fromborku

85

Port w Piaskach

86

Port jachtowy w Krynicy Morskiej

87

Port rybacki w Krynicy Morskiej

88

Port Morski w Kątach Rybackich

89

Przystań jachtowa w Kątach Rybackich

90

Przystań Jachtowa Neptun w Kątach Rybackich

91

Port w Nowej Pasłęce

92

Przystań żeglarska Dom Rybaka w Nowej Pasłęce

93

Przystań żeglarska w Starej Pasłęce

94

Przystań żeglarska w Braniewie

95

Objaśnienie symboli

96

Węzły wodne Pętli Żuławskiej

97

Gdański tramwaj wodny

98

Legenda

99

Menu