Zalew Wiślany

 
 


Jagodna

Przystań jest ukryta wśród trzcin i niczym nieskrępowanej bujnej zieleni. Ciężko się tu dostać, przebijając przez dywany wodnej roślinności. Basen nie ma żadnego gospodarza i panuje tu spokój i cisza. To zupełne odludzie i pustkowie. Ostatni port Zatoki Elbląskiej na drodze do Elbląga. Przystań znajduje się w zasięgu rezerwatu ornitologicznego co powoduje odmienne opinie co do legalności wpływania do Jagodnej.

Kamienica Elbląska

Niewielki port w Zatoce Elbląskiej. Przystań ma kształt długiego, prostokątnego basenu, zwężającego się ku południowi. Początkowo nabrzeża są skarpowe, obrośnięte trzcinami, czasem wystają drewniane pozostałości pomostów. Cumujemy do nich lub wprost do brzegu. Zamykający port odcinek nabrzeży jest uregulowany. Nabrzeża są betonowe i wyposażone w polery cumownicze. Nabrzeże wschodnie w końcowym odcinku ma prostopadły basen, wykorzystywany przez rybaków. Brak udogodnień dla żeglarzy i infrastruktury sanitarnej. Przy porcie sklep spożywczy.

Nadbrzeże

Po zachodniej stronie basenu portowego zlokalizowana jest przystań jachtowa Jachtklubu Elbląg. Po wschodniej stronie basenu domki letniskowe, budynek administracyjny z bufetem i barem. Pawilon sanitarny z WC w narożniku. Możemy nabrać wodę, a w godzinach otwarcia bufetu podłączyć się do prądu. Jest też miejsce na ognisko. Cumujemy do Nabrzeża Zachodniego. Jest ono na przeważającym odcinku ziemne, skarpowe. Gdzieniegdzie zlokalizowane są stałe pomosty. Jeśli są wystawione bojki, to cumujemy rufą do boi, dziobem do kei lub wprost do brzegu. Możemy też cumować do Nabrzeża Południowego. Drewniany pomost rozciąga się na całej jego długości.

Podejście
Przystań odpowiednia dla jachtów do 1,5 m zanurzenia. Dobrym punktem orientacyjnym jest komin cegielni, położony na wschód od portu. Przystań na trawersie boi torowej 12/ELB. Podchodzimy kursem na środek basenu portowego. W okolicy sieci i żaki.

Suchacz

Największy port Zatoki Elbląskiej. Tu możemy zawrócić, jeżeli wypływając na Zalew Wiślany uznamy, że warunki pogodowe nie pozwalają na bezpieczne dotarcie do Krynicy, Kątów Rybackich czy Tolkmicka. Port zlokalizowany jest na zachód od Suchacza, około 10 minut spacerem.

Podejście
Swobodne wejście jednostek o zanurzeniu do 1,2 m. Wejście do portu położone jest prawie prostopadle do światła Elbląg („Andzia”, światło zielone, błyskowe o okresie 6 sekund, PGW). Będąc na jej wysokości, powinniśmy zauważyć falochron portu z czerwoną kolumną nabieżnika. Uwaga na sieci i żaki. Podchodzimy od strony zachodniej. Okolice falochronu to zalegające na dnie kamienie (po obu stronach). Nie zbliżajmy się więc zbytnio. Do portu prowadzi łukiem kanał portowy, skręcający pod kątem prawie 90 stopni. Dwie jednostki mijają się z trudem. W porcie na stałe rezyduje wiele jachtów, miejsca czasem może brakować.

Nabieżniki
Głowica wschodnia falochronu portu: czerwona kolumna z białym pasem, światło czerwone, migające (QR).

Port jachtowy
Zlokalizowany przy zachodnim nabrzeżu portu. Gospodarzem jest Klub Entuzjastów Żeglarstwa na Zalewie Wiślanym. Jest miejsce na ognisko, WC, prysznic, sala klubowa, prąd, można pobrać wodę. Klub czarteruje również jachty żaglowe różnej wielkości – od omegi po balastowe.

Port rybacki
W głębi basenu portowego. Naprzeciwko portu jachtowego kilka pływających krótkich pomostów, do których cumują łodzie rybackie. Rybacy na ogół wyrażają zgodę na zacumowanie, gdy w porcie jachtowym brakuje miejsca.

Kadyny


Cumowanie możliwe przy dobrej pogodzie i braku zafalowania, jachtem o zanurzeniu do 0,8 m. Tuż przy porcie jedna z najładniejszych plaż nad Zalewem. W sezonie można wypożyczyć sprzęt wodny i skorzystać z gastronomii. Warto również pójść na spacer po Kadynach, które słyną ze stadniny koni, dawnej rezydencji cesarza Wilhelma II oraz z okazałych dębów.

Podejście
Gdy płyniemy wzdłuż brzegu, musimy liczyć się z płyciznami. Jachty kilowe bezwzględnie powinny trzymać się toru wodnego. Do portu podchodzimy kursem prostopadłym do brzegu. Wpływamy do przystani, trzymając się zachodniego falochronu i kierujemy się na nabrzeże. Cumujemy tuż przy wyjściu. Możemy przesunąć jacht wzdłuż nabrzeża. W basenie portowym zalegają podwodne przeszkody.


Tolkmicko

Miasteczko portowe, stanowiące nie tylko schronienie dla kutrów rybackich, ale także dla statków żeglugi pasażerskiej. Pięknie położone miasteczko nad Zalewem Wiślanym. Główna atrakcja to kościół z XIV wieku p.w. św. Jakuba Apostoła oraz głaz narzutowy tzw. Święty Kamień- dawny ołtarz ofiarny Prusów – o obwodzie 13.8 m leżący w wodach Zalewu Wiślanego około 4 km od miasteczka. W ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” w Tolkmicku
powstał port żeglarski z prawdziwego zdarzenia. Mieści się w zachodniej część portu. Jachty mogą zacumować do wygodnych pomostów. Na przystani dostępne: prąd, woda, toaleta, prysznic, stacja benzynowa 200 m. Ciekawostką jest Święty Kamień o obwodzie 14 m, leżący kilkadziesiąt metrów od brzegu, 4 kilometry na wschód od portu.

Port rybacki
Jego początkową część stanowi kanał wejściowy z falochronami. Dalej basen się rozszerza. Mieści się tu budynek bosmanatu, ratowników SAR i bazy rybackiej. Bosmanat (tel. 55 231 66 14) czynny jest od godz. 07.00 do 15.00, od poniedziałku do piątku. Część miejsca na nabrzeżu zachodnim zajmują statki białej floty.

Podejście
Jachty o zanurzeniu do 80 cm nie muszą trzymać się toru podejściowego. Tolkmicko odnajdziemy po niebiesko-białym budynku przetwórni ryb – na wschód od wejścia do portu. Miasteczko znajduje się na trawersie Krynicy Morskiej. Podchodząc od strony wschodniej pamiętajmy o Mieliźnie Tolkmickiej. Od północy oznakowana jest pławą kardynalną, czarno-żółto-czarną TOL–N. Od strony zachodniej głębokości są większe.

Tor podejściowy
Z głównego toru wodnego Zalewu podejście do Tolkmicka rozpoczyna pława TOL (biało-czerwona pława świetlna z kulą, światło białe o okresie 10 sekund). Przed samym portem wystawione są dwie bramki torowe, z czerwonych i zielonych boi.


Nabieżniki
Głowica wschodnia falochronu portu: światło stałe zielone, na zielonej kolumnie z galerią.
Światło/znak przedni: na dachu przetwórni ryb, żółty trójkąt zwrócony wierzchołkiem ku górze.

Ratownicy, czyli SAR (Search And Rescue)
To jedyna tego rodzaju placówka na Zalewie Wiślanym. Pamiętajmy, że SAR zajmuje się ratowaniem ludzi. Za wezwanie w celu ratowania jachtu możemy słono zapłacić. Jeżeli życie ludzi nie jest zagrożone, warto za pośrednictwem bosmanatu skontaktować się z rybakami.



Frombork

To największe miasto portowe na południowym brzegu Zalewu. Morskie przejście graniczne dla jachtów płynących do Kaliningradu. Niestety dla żeglarzy jest tu niewiele miejsca! Najważniejszym zabytkiem Fromborka jest kompleks Wzgórza Katedralnego. W jego skład wchodzą: średniowieczna katedra, pałace biskupie, kurie kanoniczne, mury obronne, wieże i baszty. W Muzeum Mikołaja Kopernika można zobaczyć pamiątki po wielkim astronomie, obejrzeć seans w planetarium lub udać się do obserwatorium na nocne pokazy nieba. W planetarium znajduje się wahadło Foucaulta. W katedrze w sezonie letnim odbywają się koncerty na słynnych fromborskich organach.

Port rybacki z przystanią i miejscem dla żeglarzy
To długi kanał portowy, zakończony basenem. Po wschodniej stronie kanału portowego widać zwieńczony antenami budynek bosmanatu, czynny od godziny 7.00 do 15.00. Dalej znajduje się basen portowy z miejscami dla żeglarzy. Jacht Klub Dal ma swoje miejsca rezydenckie. Chcąc z nich skorzystać warto skontaktować się z przedstawicielem klubu. Na kei dostępny jest prąd, zlokalizowany w skrzynkach, w narożniku basenu. Toalety znajdują się niedaleko miejsca postoju jachtów. Prysznice na fromborskim campingu – ul. Braniewska – spacerem w jedną stronę 25–30 minut, oraz w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym Copernicus, ul. Elbląska 11 – podobna droga. Wodę nabieramy bez problemu po drugiej stronie, u rybaków. Możemy poprosić o nią również w barze tuż obok. Idąc z portu do miasta wyjdziemy wprost na placyk, wokół którego zlokalizowane jest kilkanaście barów, o różnym standardzie. W mieście kilka niezłych restauracji.

Tor podejściowy:
Z głównego toru wodnego Zalewu tor wodny do Fromborka rozpoczyna pława świecąca FRO. Następnie mamy 3 pławy torowe, 1/F, 2/F, 3/F, a przed samym portem bramki torowe z czerwonych i zielonych boi.

Nabieżniki:
Światło/znak przedni to kratowa wieża z trójkątem, umiejscowiona na końcu basenu portowego. Światło czerwone stałe. Światło/znak tylny: w oknie wieży kościelnej. Światło czerwone stałe. Na głowicy wschodniej falochronu czerwona kolumna z galerią, głowica falochronu pomalowana jest w skośne żółto-czarne pasy. Światło czerwone o okresie 2 sekundy. Na głowicy zachodniej zielona kolumna z galerią, głowica falochronu również pomalowana w skośne żółto-czarne pasy. Światło zielone o okresie 2 sekundy.

Nieczynna przystań pasażerska i jachtowa
Kilkusetmetrowe molo to dzisiaj miejsce bez gospodarza. Wpływając za molo należy trzymać się bardzo blisko niego. Tylko tam jest odpowiednia głębokość. Cumując long side do kei pamiętajmy o wystających, metalowych elementach. Równolegle do mola wbite są drewniane pale, z których część jest niewidoczna. Dobre miejsce na postój na obiadowy posiłek, jachtem o zanurzeniu do 80 cm. W ramach drugiego etapu projektu Pętla Żuławska ma tutaj powstać marina jachtowa.


Kąty Rybackie


Kąty Rybackie to najbliższy port Zalewu Wiślanego dla jachtów płynących Wisłą Królewiecką lub Szkarpawą. Do plaży nad morzem, spacerem przez mierzeję, przejdziemy w 20 minut.

Żeglarze mają tu do dyspozycji różnorodne miejsca do cumowania:
– Port Kąty Rybackie i przystań jachtowa. Gwarny port z letnikami, z wydzielonym dla żeglarzy basenem. W ramach projektu „Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej - Etap I”, port został rozbudowany o nową przystań jachtową (patrz str. 109).
– Stary Port Rybacki. Zaciszna zatoczka z pomostami i możliwością zacumowania wprost na brzegu.

Port Kąty Rybackie i przystań jachtowa
Przystań jest dostępna dla jachtów o zanurzeniu do 1,5 m. Basen wschodni, wcinający się w ląd, ma trzy nabrzeża. Zachodnie jest przeznaczone dla jachtów. Basen zachodni, w nim znajduje się przystań jachtowa, jest równoległy do wód Zalewu i ma trzy nabrzeża: północne, przeznaczone w części na przystań statku pasażerskiego oraz slip, zachodnie to drewniany pomost i wschodnie, pomost pływający z y-bomami. W ramach projektu „Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej - Etap I” wybudowano także zaplecze sanitarno socjalne, plac do zimowania jachtów oraz przyłącza wody, prądu i odbioru ścieków zjednostek. Bosman portu urzęduje w budynku położonym przy maszcie radiostacji od godz. 7.00 do 15.00, tel.: 55 247 87 19. Tutaj także możemy podłączyć się do prądu. Przystaniowa toaleta jest bezpłatna. Na terenie przyległym do portu jest Muzeum Zalewu Wiślanego, które warto odwiedzić. W 2009 roku w porcie zostały ustawione nowe nabieżniki: na głowicy wschodniej: zielony słup (poprzednio zielona kratownicowa wieżyczka). Na narożniku nabrzeża wschodniego: czerwony słup.

Przystań Neptun
Mijając port Kąty Rybackie, płynąc w kierunku zachodnim wpływamy na Zatokę zwaną Kącką. Jaskrawożółty budynek z czerwonym dachem należy do przystani. Po wpłynięciu w zatoczkę w trzcinach cumujemy do pływającego pomostu, ustawionego na wschodnim brzegu. Przystań jest przedzielona wrotami (szandory) na część południową i północną, przez wał przeciwpowodziowy. Na przystani wypożyczalnia sprzętu wodnego. Na kejach przyłącza prądu. W budynku toalety i prysznice. Tel.: 724 209 289.

Krynica Morska


Niekwestionowana stolica żeglarska Zalewu. Czyste, morskie plaże, rozwinięte zaplecze
handlowe, gastronomiczne, hotelowe. Atrakcją oferującą panoramiczny widok na Zalew
Wiślany jest Latarnia Morska.

Port jachtowy w Krynicy Morskiej
Pirs pasażerski rozdziela port jachtowy na dwie części: starą (Stary Port) i nową (Basen Jachtowy im. Leonida Teligi). W ramach programu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” port jachtowy został zmodernizowany i rozbudowany. Żeglarze mają do dyspozycji największy na Zalewie Wiślanym basen jachtowy z pływającymi pomostami i zapleczem sanitarnym. Do portu prowadzi głęboki na 2,5 m tor podejściowy. Stanowiska postojowe dla jachtów są wyposażone w sieć wodno-kanalizacyjną, przyłącza energetyczne i oświetlenie.

Basen Jachtowy im. Leonida Teligi
Basen portu pozwala na swobodne manewry pod żaglami. Musimy jednak uważać na statki białej floty. Głębokości w basenie około 1,5 metra, przy czym basen numer 1 jest zdecydowanie najpłytszy. Portem administruje Jacht Klub Krynica Morska. Port jachtowy w Krynicy Morskiej, tel. 55 247 60 76. Basen o wymiarach ok. 250 na 160 metrów, podzielony jest trzema pirsami na mniejsze baseny. Wszystkie nabrzeża są betonowe i wyłożone oponami. Nabrzeże Wschodnie,
60 Port w Piaskach. Zalew Wiślany z którego wchodzimy na wszystkie trzy pirsy, Nabrzeże Północne. Wreszcie, od zachodu, zamyka port Nabrzeże Zachodnie, będące częścią Pirsu Pasażerskiego. Cumujemy burtą, a w razie dużego tłoku – dziobem, rzucając kotwicę z rufy. Dostęp do prądu. Otoczenie portu od strony wschodniej to pole namiotowe. Od strony Nabrzeża Północnego w sezonie letnim dobiega gwar. Na placu, zaraz za Masztem Flagowym, od wielu lat jest wesołe miasteczko, dyskoteka, organizowane są koncerty. W sąsiedztwie kilkadziesiąt obiektów gastronomicznych.

Tor podejściowy
Już z daleka drogę do Krynicy pokazuje nam Latarnia Morska, położona nieco na wschód od portu. Z głównego toru wodnego Zalewu podejście do Krynicy Morskiej rozpoczyna pława TOL (biało-czerwona pława świetlna z kulą, światło białe o okresie 10 sekund). Następnie prowadzą nas pławy torowe nieświecące (czerwone, zwieńczone czerwonym walcem – wyznaczają granicę lewej strony toru wodnego, mijamy je lewą burtą) 2/E i 4/E. Potem pława KM-E świecąca, kardynalna czarno-żółto-czarna, zwieńczona czarnymi stożkami, skierowanymi w górę i w dół. Jej charakterystyka świetlna – światło białe o okresie 10 sekund. Wyznacza wschodni skraj Mielizny Krynickiej i lewą stronę toru wodnego. Następna pława torowa nieświecąca 6/E – czerwona z czerwonym walcem na szczycie – wyznacza lewą stronę toru wodnego. Nieco bliżej portu, od strony wschodniej wystawiona jest pława kardynalna, czarno-żółto-czarna, ze stożkami zwróconymi ostrzami ku sobie. Płynąc do Krynicy zostawiamy ją po prawej burcie. Jachty o zanurzeniu powyżej jednego metra powinny bezwzględnie podchodzić w osi toru wodnego, pozostali muszą jedynie uważać
na miecz. Mielizna Krynicka, leżąca na zachód od portu, stanowi przeszkodę dla jachtów o zanurzeniu powyżej 1 m. Oznakowana jest dwiema pławami kardynalnymi KM-S i KM-E.

Nabieżniki
Skoncentrowane są na pirsie pasażerskim. Światło/znak przedni: czerwony słup z białym trójkątem, zwróconym ostrzem ku górze. Światło czerwone izofazowe, okres 2 sekundy. Światło/znak tylny: czerwona kratownicowa wieża z białym trójkątem, zwróconym ostrzem ku dołowi. Światło czerwone stałe.


Piaski

To ostatnia miejscowość na Mierzei Wiślanej. Niewielki port, żadnych rozrywek, kilka sklepów. Blisko do najpiękniejszych w regionie morskich plaż. Najpierw była tu wioska i karczma. Zasypały je piaski z wędrujących wydm. Później zbudowano nową karczmę. Tłumy turystów docierają najdalej do Krynicy. Piaski jednak są coraz częściej odwiedzane przez tych, którzy cenią sobie ciszę i spokój. Do pięknych, rozległych plaż od strony morza tylko dziesięć minut spacerem. Władze enklawy kaliningradzkiej czynią starania, aby uruchomić przejście graniczne na Mierzei Wiślanej.
Wtedy można będzie dotrzeć stąd do Bałtijska i dalej, do Kaliningradu.

Port Piaski
Składa się z dwóch basenów, przedzielonych drewnianym pomostem. Okolice nabrzeży betonowe, przy nabrzeżu zachodnim podmurówka po budynku bosmanatu. Przy nabrzeżu wschodnim budynki rybackie i ujęcie wody pitnej. Oszalowania nabrzeży drewniane. Cumując przy pomoście uważajmy – kant nabrzeża może zaszkodzić burtom. Po pomoście środkowym spacerują wczasowicze. Cumujemy burtami. Brak osłony przed falowaniem odczujemy przy silniejszym wietrze od strony Zalewu. Dlatego wybierając się tutaj uważnie sprawdźmy prognozę pogody. Cumy zakładajmy rozważnie. Przy silnym rozkołysie zdarzało się, że knagi były wyrywane z pokładu, dlatego dobrze jest przymocować zapasową cumę do masztu. Głębokości podawane w locjach traktujmy z rezerwą. W 2014 roku port został wyremontowany. Przebudowano pomost postojowy oraz nabrzeże północne. Przy okazji remontu nabrzeża zdecydowano się na budowę slipu ze stalową ramą do wodowania jednostek rybackich.

Cumowanie
Miejsca jest mało. W basenie wschodnim (nabrzeża betonowe) nie daje spokoju uciążliwy zapach  suszących się sieci. W zasadzie, w zależności od kierunku wiatru, ten problem dotyczy większej części portu. W basenie zachodnim jest zdecydowanie przyjemniej – więcej zieleni, rosnące tu drzewa dają przyjemny cień. Ciekawostką Piasków są łodzie rybackie z silnikami przyczepnymi po 225 KM, z okresu „wyścigów po łowiska”. Prawo do łowienia w danym sektorze otrzymywał ten, kto wygrywał wyścig. Zaniechano ich z powodu tragicznego wypadku w trakcie jednego z wyścigów.

Infrastruktura

Naprzeciwko portu kilka barów. Najbliższy sklep znajduje się tuż za ogrodzeniem portu. Różne sklepy, bary i fast foody znajdują się także nieco dalej – kierujmy się w prawo wzdłuż głównej ulicy.
Przy porcie WC typu toi-toi. W okolicznych kempingach znajdziemy prysznice i toalety. Żeglarze mile widziani. Można także skorzystać z ogólnodostępnych pryszniców przy ośrodku wypoczynkowym Piaski Club. Od portu kierujemy się główną ulicą w prawo – 10 minut spaceru.

Podejście

Zabudowania Piasków widać już z daleka. Niedaleko brzegu pojawiają się liczne sieci, szczególnie jeżeli płyniemy od strony Krynicy Morskiej. Jachty o niewielkim zanurzeniu (do pół metra) w zasadzie nie muszą trzymać się toru podejściowego.Warto jednak podnieść miecz lub być do tego przygotowanym. Jachty o większym zanurzeniu muszą trzymać się toru podejściowego, ale i tak mogą mieć kłopoty.

Tor podejściowy
Z głównego toru wodnego Zalewu tor wodny do Piasków rozpoczyna pława PIA (nieświecąca). Następnie mamy 2 pławy torowe, P/1, P/2 i P/3. Przed samym portem bramki torowe z czerwonych i zielonych boi. Oznakowanie stale się zmienia. W planach jest rozsunięcie boi torowych, wprowadzenie środkowej jako świecącej oraz zlikwidowanie bramek torowych.

Nabieżniki
Światło/znak przedni: czerwona kolumna na środkowym, drewnianym pomoście basenu portowego, zwieńczona białym trójkątem z czerwoną obwódką zwróconym ku górze. Światło błyskowe czerwone, o okresie 5 sekund. Światło/znak tylny: na wzgórzu za portem czerwona kolumna z białym trójkątem z czerwoną obwódką, zwróconym ku dole. Światło błyskowe czerwone, o okresie 5 sekund. Uwaga! Kilkakrotnie zdarzało się w ostatnich latach, że światło znaku tylnego, albo w ogóle światła nabieżnikowe nie świeciły!
 

WSTEP

1

Część I. Odkrywamy Pętlę Żuławską

2

Pętlowe opowieści – czyli karta z historii

3

Harmonia – klucz do odczytania żuławskich krajobrazów

4

Architektura – kraina domów podcieniowych i zabytków hydrotechniki

5

Część II. Trasy żeglugowe Pętli Żuławskiej - pływamy i zwiedzamy

6

Wisła

7

Martwa Wisła, Wisła Śmiała, Motława Gdańska

12

Szkarpawa

14

Wisła Królewiecka

16

Rzeka Elbląg i Kanał Jagielloński

18

Nogat

20

Wielka Święta – Tuga

24

Zalew Wiślany

26

Pasłęka i Kanał Pasłęki

29

Zalew Kaliningradzki

30

Część III. Żeglarskie abecadło - zanim wypłyniesz na Pętlę Żuławską

32

Proponowane trasy wycieczek - I. Wielka Pętla Żuławska

33

II. Mała Pętla Żuławska

34

III. Do stolicy Żuław Wiślanych

35

IV. Z Gdańska na Zalew Wiślany

36

V. Wisłą do Gdańska

37

VI. Wokół Zalewu Wiślanego

38

Informator

39

Porady kapitańskie

40

Znaki żeglugowe

41

Znaki żeglugowe

42

Część IV. Baza żeglarska Pętli Żuławskiej

43

Pomosty cumownicze w Tczewie

44

Przystań żeglarsko – pasażerska w Tczewie

45

Port w Świbnie

46

Przystań rybacka w Mikoszewie

47

Przystań w Błotniku

48

Przystań Tęcza w Wiślince

49

Stanica Wodna w Wiślince

50a

Jacht Klub Morski Neptun - Górki Zachodnie

50

Marina Delphia Yachts - Górki Zachodnie

51

Przystań Górki Zachodnie (YK Stoczni Gdańskiej)

52

Jacht Klub im. Conrada

53

Akademicki Klub Morski - Górki Zachodnie

54

AZS Cosa - Górki Zachodnie

55

Narodowe Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

56

Przystań Jachtowa Gdański Klub Morski LOK

57

Przystań żeglarska przy ul. „Tamka”

58

Przystań jachtowa Stewa

59

Przystań Yacht Klub Północny

60

Przystań WOPR Gdańsk

61

Marina Gdańsk

62

Przystań przy ul. Żabi Kruk dla jednostek pływających

63

Przystań żeglarska przy ul. Sienna Grobla II

64

Polski Klub Morski w Gdańsku

65

Pomosty cumownicze w Drewnicy

66

Przystań w Żuławkach

67

Pomost cumowniczy w Rybinie

68

Przystań żeglarska w Rybinie

69

Przystań żeglarska w Osłonce

70

Przystań hauseboatów w Rybinie

71

Marina Baltica w Sztutowie

72

Przystań Żeglarska Sztutowo

73a

Nabrzeże jachtowe przy Bulwarze Zygmunta Augusta w Elblągu

73

Ognisko Sportów Wodnych Fala

74

Harcerski Ośrodek Wodny Bryza

75

Jachtklub Elbląg

76

Przystań Jachtowa w Białej Górze

77

Kąpielisko Miejskie z funkcją przystani w Malborku

78

Przystań żeglarska Zamek w Malborku

79a

Przystań żeglarska Park Północny w Malborku

79

Przystań w Kamienicy Elbląskiej

80

Przystań w Nadbrzeżu

81

Port i Przystań w Suchaczu

82

Przystań w Kadynach

83

Port w Tolkmicku

84

Port we Fromborku

85

Port w Piaskach

86

Port jachtowy w Krynicy Morskiej

87

Port rybacki w Krynicy Morskiej

88

Port Morski w Kątach Rybackich

89

Przystań jachtowa w Kątach Rybackich

90

Przystań Jachtowa Neptun w Kątach Rybackich

91

Port w Nowej Pasłęce

92

Przystań żeglarska Dom Rybaka w Nowej Pasłęce

93

Przystań żeglarska w Starej Pasłęce

94

Przystań żeglarska w Braniewie

95

Objaśnienie symboli

96

Węzły wodne Pętli Żuławskiej

97

Gdański tramwaj wodny

98

Legenda

99

Menu