Most Knybawski. Kiedy polscy saperzy wysadzali mosty w Tczewie, niemieccy budowali nowe. Ten w Knybawie powstał zaledwie w ciągu 18 miesięcy! Jak? Przygotowane przęsła mostu czekały w Gdańsku i przypłynęły tu barkami. Połączyły dwa brzegi „berlinki” – drogi łączącej stolicę Rzeszy z Królewcem. Most miał 982,5 m długości, bunkry i stanowiska ciężkiej artylerii przeciwlotniczej. W 1945 roku wojska niemieckie wysadziły go w powietrze. Most odbudowywano w Stoczni Gdańskiej przez 4 lata.
|
|
 |
|
|
Tczew – Mosty w kratkę. Most drogowo-kolejowy został zbudowany w latach 1851 - 1857. Kosztował 4 miliony talarów, miał kratową konstrukcję i 837 metrów długości – co dawało mu wówczas tytuł najdłuższego w Europie. W 1891 roku obok postawiono kolejny, który wspólnie
z poprzednikiem tworzy charakterystyczną parę nadwiślańskiego
Tczewa. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa wpisało ją na listę zabytków inżynierii budowlanej - na te samą, na której jest m.in. wieża Eiffla.
|
|
 |
|
|
Przekop Wisły. Straty po powodziach i strach przed kolejnymi zadecydowały o uregulowaniu Wisły i stworzeniu jej nowego ujścia. Nowe koryto powstawało w latach 1890–1895 na odcinku od Przegaliny do Zatoki Gdańskiej. Przy budowie pracowało, dzień w dzień, tysiąc ludzi i 40 maszyn parowych. Kanał o długości 7 km i szerokości od 250 do 400 m otoczono wysokimi na 10 m wałami. 31 marca 1895 roku, na telegraficzny sygnał cesarza, prezydent Prus Zachodnich otworzył drogę pierwszym strugom wiślanym. Przekop skrócił Wisłę o 10 km.
|
|
 |
|
|