wersje językowe:

NIEZBĘDNIK

Oznaczenia szlaku żeglownego

Oznakowanie nawigacyjne na Zalewie Wiśl.

Vademecum wodniaka

Jak bezpiecznie żeglować po Zalewie Wiśl.

Jak bezpiecznie żeglować po Pętli Żuławskiej

Dekalog Wodniaka

Informator

Śluzy

Mosty

 

O PROJEKCIE

Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej... więcej »

WIRTUALNY ZWIEDZANIE

Centrum Wirtualnego Zwiedzania i Rozrywki Pętli Żuławskiej to platforma multimedialna, prezentująca w efektowny sposób inwestycje, które zostały zrealizowane w ramach rozwoju sieci portów i... więcej »

E-PRZEWODNIK

Wirtualny przewodnik po Pętli Żuławskiej to kompendium wiedzy o szlakach wodnych delty Wisły i Zalewie Wiślanym. Jest to narzędzie, które w łatwy sposób pozwala znaleźć niezbędne informacje... więcej »

Oznakowanie nawigacyjne na Zalewie Wiśl.

Zalew Wiślany należy do morskich wód wewnętrznych, i jest oznakowany wg systemu IALA region A, podobnie jak na morzu. Dzięki temu żeglarze mają okazję doskonalić tu swoje umiejętności nawigacyjne i nawyki przydatne w późniejszej pełnomorskiej żegludze.

Oznakowanie nawigacyjne na Zalewie Wiślanym to pławy, stawy, światła podejściowe, bramki podejściowe, nabieżniki. Jest także latarnia morska a z bardziej egzotycznych instrumentów - nautofon.

Oznakowanie nawigacyjne na Zalewie to:

Latarnia Morska: stała budowla nawigacyjna o dalekim zasięgu światła. Na Zalewie jedyna - w Krynicy Morskiej.

Stawy: stałe budowle - światła nawigacyjne na kratowych wieżach, umieszczone na trwałej podstawie, na kamiennych wyspach. Znacznie zwiększa to zasięg ich świecenia w stosunku do zwykłych pław.

Pławy świecące torowe: część z pław wyznaczających tor wodny

Pławy nieświecące torowe: wyznaczają tor wodny. Pławy biało-czerwone z kulą wyznaczają środek toru wodnego (zwane są także "pławami głębokiej wody"), czyli możemy je mijać dowolną burtą. Pławy czerwone z walcem - to skraj lewej strony toru wodnego (patrząc w kierunku "do portu"). Pławy zielone to skraj prawej strony toru wodnego (patrząc w kierunku "do portu"). Czasami pławy ustawione są w tzw. "bramki" torowe - zwłaszcza przy podejściach do portów.

Pławy kardynalne: z kombinacją koloru żółtego i czarnego i czarnymi stożkami ustawionymi odpowiednio do regionu, w którym ograniczają żeglugę. Wyznaczają skrajne punkty płycizn i mielizn oraz innych miejsc niebezpiecznych. Pława oznaczająca zachodni skraj niebezpieczeństwa to "francuska", z dwoma stożkami skierowanymi ostrzami ku sobie. Pława usytuowana na wschodnim skraju niebezpiecznej wody to "rosjanka", ze stożkami skierowanymi ostrzami do góry i do dołu. Pława oznaczająca północny skraj niebezpieczeństwa to "eskimoska", z dwoma stożkami skierowanymi ostrzami w górę i wreszcie pława oznaczająca południowy skraj niebezpiecznej wody to "murzynka" z oboma stożkami w dół. Czasami nie ma stożków a tylko sama żerdź, pomalowana na żółto i czarno. Świecenie takich pław pasuje do układu godzin na tarczy zegara.

Pławy oznakowania bocznego: są zielone i czerwone. Wyznaczają skraje toru wodnego, torów podejściowych. Często są ustawiane parami i wtedy mówimy o nich "bramka". Kierunek toru podejściowego skierowany jest ku portowi, a więc pławy czerwone (żerdziowe lub cylindryczne) stoją po lewej stronie toru wodnego a pławy zielone (żerdziowe lub stożkowe) po prawej.

Nabieżniki: wyznaczają podejście do portu. W dzień są to trójkąty, prostokąty lub romby w kolorze białym lub czerwonym, umieszczone na specjalnych, kratownicowym wieżach na głowicach falochronów, pirsach pasażerskich lub w innych widocznych z daleka miejscach. W nocy nabieżniki świecą. Często nabieżniki są dwa - przedni i tylny. Należy płynąć tak, aby oba sygnały doprowadzić do koincydencji. Sygnał przedni jest zamocowany niżej.

Nautofony: umieszczone najczęściej na głowicy falochronu portowego. Nadają w przypadku mgły i w nocy sygnał dźwiękowy. Jedyny nautofon na Zalewie - w porcie w Ujściu (Nowa Pasłęka) jest obecnie używany sporadycznie.  

Główny tor wodny Zalewu Wiślanego

Ma kształt leżącej litery Y, skierowanej nóżką w kierunku wschodnim. Ramię północne to podejście do Szkarpawy, na drogę wodną do Gdańska, a ramię południowe, to podejście na rzekę Elbląg, do Elbląga. Tor wodny przebiega następująco:

ramię północne: ujście Szkarpawy - stawa Gdańsk - Stawa Elbląg Ważniejsze punkty drogi: pława świetlna nr. 18 (ujście Szkarpawy), Stawa Gdańsk i dalej pławy nieświecące aż do Stawy Elbląg

ramię południowe: rzeka Elbląg - Światło Elbląg (zwane "Andzią") - Stawa Elbląg (zwana "Piotrusiem").

Ważniejsze punkty drogi: Lewa Główka Wejściowa (LGW) na rzekę Elbląg (światło nawigacyjne czerwone), Światło Elbląg (zwane "Andzią", będące PGW - Prawą Główką Wejściową na rzekę Elbląg, położone na Złotej Wyspie). PGW i LGW są położone niesymetrycznie. Światło Elbląg i Stawa Elbląg są bardzo często mylone ze sobą. "Andzia" tworzy z pławą świetlną nr. 10 ELB pierwszą bramkę torową. Kolejna bramka złożona jest z pław nieświecących. Następna świeci: to pławy 1 ELB (zielona) i 6 ELB (czerwona). Dalej aż do stawy Elbląg prowadzą pławy nieświecące. Oba ramiona toru wodnego łączą się przy Stawie Elbląg, skąd dalej tor wodny prowadzi dalej na wschód, aż do granicy państwowej rozdzielającej Zalew Wiślany od Zalewu Kaliningradzkiego.

główny tor wodny: stawa Elbląg - pława TOL - pława FRO - granica polsko-rosyjska Ważniejsze punkty drogi: Stawa Elbląg (świecąca, oczywiście), dalej następna pława świetlna TOL, pława świetlna nr 4, pława nieświecąca PIA, pława świetlna nr 1, pława nieświecąca PAS i graniczna pława świetlna nr 10.

Tory podejściowe do portów

Od głównego toru do poszczególnych portów prowadzą tory podejściowe oznakowane pławami, a przed samymi portami najczęściej bramkami podejściowymi złożonymi z boi lub pław drążkowych. Są to tory podejściowe do Piasków, Nowej Pasłęki, Fromborka, Krynicy Morskiej, Tolkmicka, Kątów Rybackich.

Granica morska

Granicę wyznaczają pławy biało-czerwone i zielono-czerwone. Pławy te w żaden sposób nie odpowiadają standardom oznakowania IALA (co stanowi wyjątek na Zalewie, za to... jest zgodne z porozumieniem zawartym pomiędzy PRL a ZSRR...

Inne sposoby ustalania pozycji
Pozycję naszego jachtu możemy także określać na podstawie charakterystycznych punktów na brzegu. Jednym z nich jest maszt telekomunikacyjny na Mierzei, pomiędzy Krynicą Morską a Piaskami, świecący światłem stroboskopowym. W okolicy Zatoki Elbląskiej są to budowle i kominy cegielni, położonych w bezpośrednim sąsiedztwie portów i przystani. Frombork widoczny jest z bardzo daleka dzięki charakterystycznemu budynkowi Katedry. Z kolei Tolkmicko wskazuje biało-niebieski hangar, położony na zachód od wejścia do portu.

Stałe i niebezpieczne przeszkody nawigacyjne
jedyna na Zalewie kamienista mielizna, na wysokości wsi Różaniec, rozciągająca się pomiędzy Fromborkiem a Nową Pasłęką wrak na wschód od podejścia do Krynicy Morskiej, zachodni skraj wraku oznakowany jest pławą kardynalną. Na mapie morskiej z aktualną korektą symbol wraku jest przekreślony a podana głębokość to 0,5 metra. Jednak pława stoi nadal...

Mielizna Krynicka, położona pomiędzy portem pasażersko-jachtowym a rybackim. Oznakowana dwiema pławami kardynalnymi. Pława oznaczająca wschodni skraj mielizny jest świecąca i stanowi wschodni skraj toru podejściowego do Krynicy.

Mielizna Tolkmicka położona jest na zachód od Tolkmicka i oznakowana jest żółtą pławą kardynalną.

Mielizna Przebrno rozciąga się pomiędzy Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, na wysokości wsi Skowronki i Siekierki.

Frombork. Kamienne podwodne palisady pomiędzy zachodnią główką portu Frombork a molem dawnej przystani pasażersko-jachtowej. Oznakowane są żółtymi bojami akwenu do obracania statków białej floty. Boja bliżej brzegu oznacza skraj podwodnych przeszkód.

Okolice staw Gdańsk i Elbląg. W wodzie zalegają kamienie, jest płytko. Nie zaleca się podpływania w pobliże staw.

Kąty Rybackie. Wrak jachtu motorowego przy brzegu pomiędzy przystanią "Barkas" a Starym Portem Rybackim.

Nowa Pasłęka - ujście. Podtopiony falochron wschodni przy wejściu do Portu Ujście w Kanale Pasłęki.

Sierpień 2017
Nd Pon Wt Sr Czw Pt Sob
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             

21

Sierpień 2017

Czy planujesz w tym roku odwiedzić Pętlę Żuławską?

Tak (44%)

Nie (25%)

Nie wiem (31%)

Jeżeli chcesz być informowany o różnych wydarzeniach oraz imprezach związanych z Pętłą Żuławską zapisz się do newslettera. Wpisz poniżej swój adres e-mail i dołącz do naszej bazy.

W każdej chwili możesz się wypisać z newslettera klikając w link znajdujący się w stopce nadesłąnego przez nas e-maila





~Matti

A kalendarium? Dlaczego tam nie ma tej imprezy? Kiedyś można było...

~salo

Po zeszłotgodniowym rejsie po Pętli podczas którego pierwszy raz...

~salo

Rzezczywiście pomosty w Białej Górze to raj dla koneserów wypoczynku...

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Infrastruktury, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk, tel: 58 32 68 171, petla@pomorskie.eu

Pochylnia Oleśnica już włączona do ruchu żeglownego!

Menu