wersje językowe:

NIEZBĘDNIK

Oznaczenia szlaku żeglownego

Oznakowanie nawigacyjne na Zalewie Wiśl.

Vademecum wodniaka

Jak bezpiecznie żeglować po Zalewie Wiśl.

Jak bezpiecznie żeglować po Pętli Żuławskiej

Dekalog Wodniaka

Informator

Śluzy

Mosty

 

O PROJEKCIE

Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej... więcej »

WIRTUALNY ZWIEDZANIE

Centrum Wirtualnego Zwiedzania i Rozrywki Pętli Żuławskiej to platforma multimedialna, prezentująca w efektowny sposób inwestycje, które zostały zrealizowane w ramach rozwoju sieci portów i... więcej »

E-PRZEWODNIK

Wirtualny przewodnik po Pętli Żuławskiej to kompendium wiedzy o szlakach wodnych delty Wisły i Zalewie Wiślanym. Jest to narzędzie, które w łatwy sposób pozwala znaleźć niezbędne informacje... więcej »

Jak bezpiecznie żeglować po Zalewie Wiśl.

Szlaki Pętli Żuławskiej możemy podzielić na wody rzeczne i kanałowe oraz morskie wody wewnętrzne. Każde z nich stwarzają wodniakom określone zagrożenia i mają specyficzne cechy.

Zalew Wiślany to akwen morskich wód wewnętrznych, sztucznie podzielony granicą na polską i rosyjską część. Polska część od południa ograniczona jest Wysoczyzną Elbląską od północy Mierzeją Wiślaną. Od zachodu zaś rozległe poldery Żuław Wiślanych. Część wschodnia to granica wodna z Federacją Rosyjską – po kilku latach obecnie udostępniona do ruchu wodnego. Za ową granicą wody Zalewu Kaliningradzkiego i Cieśnina Piławska, umożliwiająca wyjście na Bałtyk.

Polska część akwenu obejmuje obrazowo obszar mniej więcej „dwóch i pół” jezior Śniardwy, a rozciągnięcie „wzdłuż” sprawia iż do brzegu wciąż wydaje się „blisko”. Złagodzenie rygorów administracji morskiej i możliwość żeglowania jachtami śródlądowymi w połączeniu z „zakorkowaniem” jezior mazurskich spowodowała widoczny wzrost zainteresowania tym akwenem. Powierzchnia Zalewu to 382 km2 (łącznie z Zalewem Kaliningradzkim 838 km2), długość to 35,1 km (razem z Zalewem Kaliningradzkim 90,7 km).Szerokość Zalewu waha się od 6,8 km do 13 km, przy średniej głębokości 2,7 m. Im dalej na wschód, tym głębiej. To znakomity akwen dla tych śródlądowych żeglarzy, którzy mają już dosyć pływania po śródlądziu i myślą o wyjściu na szersze wody. Zalew Wiślany to dobre przedszkole morskiej żeglugi. Spore odległości, długohalsowa żegluga, konieczność czytania mapy, locji, przy zamgleniu lub gorszej widoczności także z GPS, morskie oznakowanie portów i torów wodnych, pławy, światła, stawy... Wreszcie to możliwość rejsu z pierwszym, jakże ekscytującym „nocnym” wejściem do portu.   

Co zaskakuje śródlądowych żeglarzy na Zalewie Wiślanym?

1.Bardzo szybko zmieniająca się pogoda. Nagłe pojawianie się krótkiej i wysokiej fali, która potrafi dokuczyć nawet morsko opływanym żeglarzom. W połączeniu z silnym wiatrem wymusza to redukcję ożaglowania i konieczność sztormowania. Użycie silnika przyczepnego bywa kłopotliwe - śruba wyskakuje z wody. Przy załamaniu pogody możemy być zatrzymani w porcie nawet na 2-3 dni.

2.Zmiana kierunku wiatru w trakcie płynięcia, kiedy wiatr "odkręca". Różnice zafalowania akwenu i siły wiatru, zależne od jego kierunku. Ma to istotny wpływ na planowanie trasy rejsu.

3.Konieczność codziennego odbierania prognoz pogody. Jeżeli nie mamy radia, zawsze możemy zadzwonić do Kapitanatu Portu w Elblągu (55 234 77 11, całodobowo), bosmanatu w Tolkmicku (55 231 66 14 w godz. 7-15) lub Fromborku (55 243 72 19, w godz. 7-15).

4.Duża ilość sieci rybackich, często rozstawionych tuż przy torze wodnym. Oznakowanych niewłaściwie lub... wcale. Chociaż, jak mówią stali bywalcy tego akwenu - obecnie sieci jest o połowę mniej niż 10 lat temu.

5.Brak możliwości noclegu "na dziko" przy brzegu. Od brzegu oddziela nas bowiem szeroki pas płycizn i trzcinowiska. Nocleg na kotwicy może okazać się niebezpieczny, gdy nagle wzrośnie siła wiatru i zmieni się jego kierunek (brzeg stanie się nagle nawietrzny). Reguła ta ma pewne wyjątki: "na dziko" możemy bowiem bezpiecznie zanocować w ujściach rzek - Szkarpawy, Nogatu, Wisły Królewieckiej, Pasłęki a także w Zatoce Elbląskiej.

6.Konieczność trzymania się torów podejściowych w czasie wchodzenia do portów, ze względu na płycizny. Od tej reguły również można stosować wyjątki, dotyczy to jednak jachtów balastowo-mieczowych.

7.Wchodzenie i wychodzenie z portów na silniku. Na żaglach swobodnie i bezpiecznie wpłyniemy jedynie do Krynicy Morskiej i Kątów Rybackich.

8.Liczne oznakowanie nawigacyjne (dzienne i nocne) - stawy, pławy, światła a nawet latarnia morska, według których kontrolujemy swoją pozycję.

9.Możliwość kontroli przez Straż Graniczną, szczególnie w okolicy Piasków i Nowej Pasłęki.

10.Brak jachtów! Pusto, cicho, przeciętnie na wodzie widzimy w oddali 2-3 jachty. Ta tendencja się jednak wyraźnie zmienia i na Zalew przypływa co roku coraz więcej żeglarzy.

11.Pływanie w nocy - dozwolone

12.Pływać w nocy można, jednak jacht musi mieć wtedy odpowiednie dokumenty i wyposażenie - światła nawigacyjne, środki ratunkowe wyposażone w odpowiednie dodatki (np. światełka przy pasach). Podczas nocnego pływania łatwo wpaść na nieoznakowane sieci rybackie.


Jak przygotować się do rejsu?

po pierwsze - musimy zdecydować, czy pływać będziemy jachtem własnym czy czarterowym; po drugie - zaplanować rejs, wybrać trasę i załogę; po trzecie - wybrać miejsce wodowania jachtu (jeżeli własny) i pozostawienia samochodu; po czwarte - sensownie skompletować wyposażenie, dokumenty i sprawdzić stan techniczny jachtu.


Jaki jacht?

Zdecydowanie balastowo-mieczowy! Ze starszych typów doskonale się tu sprawdza Venus, Carina, Nash, Giga, Chochlik, ale takich jachtów spotykamy już na wodzie coraz mniej. Z nowszych poleca się te większe - Solina 800, Tango 30, Antila 26, Tes 32, Janmor 31. Oczywiście można też żeglować Sasanką 660 czy Tangiem 780. Tyle, że przy większej fali - o co na Zalewie łatwo - te mniejsze płaskodenne jachty będą sprawdzać się gorzej. Generalnie - chodzi o jachty z zanurzeniem nie większym niż 50-80 centymetrów. Żeglując chociażby na Nefrycie, można nie wejść już do takich portów, jak np. Piaski i w wielu miejscach narazić się na przytarcie o dno. Zalew bowiem, jest akwenem bardzo płytkim. Okresowo prowadzone pogłębianie wybranych portów pomaga na krótko (czasem do pierwszego sztormu).

Wyposażenie jachtu, dokumenty, kwalifikacje załogi

W związku z wprowadzonym w sezonie 2007 uregulowaniem, które zwalnia niekomercyjne jachty morskie z obowiązku posiadania Kart Bezpieczeństwa a co za tym idzie WWR-ek i tym podobnych dokumentów, po wodach Zalewu Wiślanego można w zasadzie żeglować każdym śródlądowym jachtem żaglowym bez spełniania jakichkolwiek warunków. Zgodnie z nowymi przepisami wystarczy osoba z patentem żeglarza jachtowego. Dla naszego własnego bezpieczeństwa pływajmy w założonych kamizelkach ratunkowych.


Zalecane wyposażenie jachtu (podstawowe)

Fok sztormowy, mapy, pławka dymna pomarańczowa, rakiety czerwone, UKF, GPS, szelki asekuracyjne, koło ratunkowe z rzutką. Niezbędne także: lornetka, róg mgłowy, latarka z zapasem baterii, morskie pasy ratunkowe lub kamizelki pneumatyczne, WC chemiczne, druga kotwica, pompa zęzowa. Przydatne: dodatkowe liny, drugi sztag, topenanta. Ratownicy

Stacja ratownicza SAR w Tolkmicku, dysponująca kutrem ratowniczym obejmuje obserwacją ograniczone akwatorium Zalewu Wiślanego i w zasadzie nie prowadzi obserwacji akwenu z wieży w porcie. Czerwone sygnały zauważą z pewnością rybacy lub ktoś na brzegu.

Staż morski

Wytyczne PZŻ w tej sprawie zmieniają się co jakiś czas. Zalew Wiślany należy formalnie do MORSKICH WÓD WEWNĘTRZNYCH. Aktualnie PZŻ uznaje staż tylko z pełnego morza.


Slipowanie jachtu

Na Zalewie Wiślanym slipowanie jachtów możliwe jest portach: w Krynicy Morskiej, Kątach Rybackich, Elblągu i Nowej Pasłęce. Poza Zalewem można wodować jacht stacjonarnym dźwigiem bramowym w Elblągu HOW Bryza i Jachtklubie.


Pomoce nawigacyjne

W praktyce na śródlądowych jachtach najlepszą pomocą nawigacyjną będzie przewodnik "Zalew Wiślany - przewodnik dla żeglarzy" Jerzego Kulińskiego. Dużo się zmienia, wystawiane jest nowe oznakowanie nawigacyjne, zmieniły się przepisy, uruchomiono nieczynne od lat mosty ale... miejcie je na pokładzie, a przekonacie się, jak często będziecie do niego zaglądać, szczególnie w trakcie pierwszego rejsu. Żeglujący z Pojezierza Iławskiego przez Kanał Elbląski mogą zaglądać do przewodnika Wojciecha Kuczkowskiego "Polskie szlaki żeglarskie - tom II" (cena ok. 30 zł). Tradycyjną nawigację można prowadzić w oparciu o mapę morską 52, obejmującą Zalew Wiślany, ale ta - po rozłożeniu - zajmie Wam 1/3 kabiny.

Od niedawna są do nabycia nowe mapy, obejmujące swym zasięgiem znacznie większe obszary - np. oprócz Zalewu Wiślanego także cały szlak Szkarpawy i Wisły Królewieckiej, w dodatku wydrukowane "w kawałkach", dzięki czemu można się nimi posługiwać w ciasnym wnętrzu kabiny. Cena takiego kompletu wynosi około 300 złotych - w wybranych sklepach żeglarskich.


Skąd wziąć jacht?

Na całym Zalewie Wiślanym i na szlakach Pętli Żuławskiej funkcjonuje wiele przystani, w których możemy wyczarterować jacht lub houseboat. Armatorzy i firmy mają w rejonie do dyspozycji wiele nowoczesnych jednostek pływajacych, których liczba z roku na rok rośnie. Zwiększa się również liczba osób zainteresowanych żeglowaniem na hausbootach (barkach motorowych).

Ciekawym rozwiązaniem jest czarter jachtu na Pojezierzu Iławskim w Iławie lub Ostródzie, przez dwie załogi. Pierwsza załoga wypływa z Iławy i po przepłynięciu Kanału Elbląskiego kończy rejs na Zalewie Wiślanym, wybranej przystani na szlaku Pętli Żuławskiej lub w Gdańsku. Druga płynie z powrotem. Dzięki temu nie trzeba płynąć dwa razy tą samą trasą i mamy z głowy problem z jachtem, dlatego że na Pojezierzu Iławskim wybór jest obecnie o wiele większy. W Gdańsku wypożyczymy jacht nadający się bardziej na Zatokę Gdańską niż na Zalew Wiślany - chodzi o zanurzenie.


Stan techniczny jachtu

Duża, dokuczliwa fala i silny wiatr pojawia się bardzo szybko i niespodziewanie. Wszelkie niedoróbki i bylejakość wychodzi właśnie w tym momencie. Dlatego warto wcześniej sprawdzić stan olinowania stałego i ruchomego, fał miecza i wszystkie okucia. Sprawdzić trzeba, czy balast nie jest przypadkiem przygotowany na mazurskie regaty... Na wodzie będziecie prawie sami - w ciągu upalnego, lipcowego dnia miniecie 2-4 jachty i to w dużej odległości! Nie będzie kogo poprosić o podholowanie czy pomoc! Należy liczyć tylko na siebie i... swój telefon komórkowy. Może wyjściem jest żeglowanie w 2-3 jachty? Zadbać należy o bogate wyposażenie skrzynki bosmańskiej, gdyż (na razie) na całym Zalewie Wiślanym i w rejonie Pętli Żuławskiej nie ma ani jednego sklepu żeglarskiego! Żeglarskie zakupy możliwe są tylko w Gdańsku, w Elblągu (skromne) i w Iławie. Biorąc pod uwagę długie odcinki silnikowego pływania, warto mieć dodatkowy zbiornik na paliwo, bo do stacji benzynowych jest z portów wszędzie daleko!

Sierpień 2017
Nd Pon Wt Sr Czw Pt Sob
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             

21

Sierpień 2017

Czy planujesz w tym roku odwiedzić Pętlę Żuławską?

Tak (44%)

Nie (25%)

Nie wiem (31%)

Jeżeli chcesz być informowany o różnych wydarzeniach oraz imprezach związanych z Pętłą Żuławską zapisz się do newslettera. Wpisz poniżej swój adres e-mail i dołącz do naszej bazy.

W każdej chwili możesz się wypisać z newslettera klikając w link znajdujący się w stopce nadesłąnego przez nas e-maila





~Matti

A kalendarium? Dlaczego tam nie ma tej imprezy? Kiedyś można było...

~salo

Po zeszłotgodniowym rejsie po Pętli podczas którego pierwszy raz...

~salo

Rzezczywiście pomosty w Białej Górze to raj dla koneserów wypoczynku...

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Infrastruktury, ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk, tel: 58 32 68 171, petla@pomorskie.eu

Pochylnia Oleśnica już włączona do ruchu żeglownego!

Menu